
1999 Atlanta – Brann Dailor (dobos) és Bill Kelliher (gitáros) –mindketten a Lethargy, és a Today Is The Day sorait erősítették – egy High On Fire koncerten ekkor találkozott a szintén gitáros Brent Hinds-al és a basszusgitáros Troy Sanders-el. A közös zenei gyümölcseként (Melvins, Neurosis, Thin Lizzy stb.) megalapították azt a metál szörnyeteget amit ma úgy hívunk: Mastodon. Kezdetben egy Eric Saner nevű srác személyében volt énekesük is, akivel rögzítették a „9 Song Demo” névre keresztelt anyagukat, ezután rövidesen távozott Saner, az énekesi teendőket pedig Brent és Troy vette át. A bemutatkozó nagylemezük, a Remission 2002-ben a Relapse kiadónál jelent meg. Szintén ők adták ki jelen írás tárgyát, a Leviathan-t (2004). A zenekart azonban a 3. nagylemezre felkarolta a multi Warner, így a Blood Mountain 2006-ban már náluk jelent meg, és szintén tőlük várható a negyedik stúdió album, a 2009 márciusában megjelenő Crack The Skye is. Minden egyes Mastodon album egy őselemnek felel meg, a zene súlya is kb. ilyen nagyságrendekben mérhető. A Remission volt a tűz, a Leviathan a víz, a Blood Mountain a föld, a még meg nem jelent Crack The Skye pedig a levegő. A Remission még egy zúzósabb, nyersebb anyag volt, durva énekkel, de rendkívül jó dalokkal.
A Leviathan azonban más. A csapat első koncept albuma, Herman Melville Moby Dick-jének „feldolgozása”. Amit első hallgatás után észrevehet a hallgató, az a nagyfokú dallamosodás, ének és gitártémák terén egyaránt, amely nem ment a keménység rovására, sőt. A Leviathan egy nyomasztó, lélekpróbáló album, melyre ha időt szánunk, megfogja hálálni azt.A kezdő Blood And Thunder még emlékeztet az első albumra, ez egy direktebb nóta, Troy dallamos ének és az üvöltés határmezsgyéjén egyensúlyozó vokalizálásával, és a középrészben egy akkora keleties gitár dallammal, hogy arra nincs szó. A keleti utazás után találkozhatunk is az album első vendégével, nevezetesen Neil Fallonnal a Clutch-ból, aki viszont marcona üvöltésével mégjobban felpumpálja a vihar erejével tomboló nótát. Az első klipnóta volt a lemezről, elég beteg darab, érdemes megnézni.
Az I Am Ahab már egy fokkal lágyabb tétel, a nótának egyfajta lebegős hangulata van, a kemény, zajos gitárjáték és Troy dallamainak köszönhetően, ez az egész albumra jellemző. Ha már az egész albumnál tartunk, muszáj megemlíteni Brann-t is, aki valami eszméletlen játékot mutat be dobfelszerelésén. Pergetései élményszámba mennek, öröm hallgatni a játékát.
Az I Am Ahab tökéletes felvezetés az album egyik csúcspontjához, a Seabeast-hez. Rendkívül felkavaró nóta, a főszerepben ezúttal Brent. A fájdalmasan szép dallamos kezdés mindig olyan érzést kelt bennem, mintha egyedül merülnék az óceán mélye felé, ahol már nincs remény, majd az ének és a keményebb rész megérkeztél bekerülök egy örvénybe, melyben tehetetlenül sodródik lejjebb, és lejjebb. A dal végén megérkezik Troy, hangja rendkívül kifejező, érzelemdús, a végkifejlet közeledtével az örvény darabokra tépi a lelket. Bámulatos nóta, az abszolút kedvencem a zenekartól. Ráadásul remek, a dal beteg hangulatához tökéletesen illő klippel is rendelkezik.A következő Island egy tempósabb tétel, Brent és Troy agresszív dalolásával. Az Iron Tusk nem olyan gyors, mint az Island, azonban veszélyes állat a maga módján, az alapriff súlya hatalmas. Emlékeztet a dal hangulatilag az első lemezes March Of The Fire Ants-re. Troy ismét remekül teljesít, dallamai felteszik a koronát a dalra. Szintén klipnóta, ismételten remek klippel.
A Megalodon szintén egy gyorsabb tétel, a hangulatában Seabeast-et idéző kezdés után a dal elég thrash-es lesz, zakatolós gitártémákkal, durva énekkel. A durvább éneket általában Brent-től halljuk, hangja néha szinte a károgásig elmegy, dallamos hangja viszont mintha kicsit orrhang lenne, ettől lesz olyan különleges, remek párost alkot Troy mély orgánumával.
A Naked Burn az egyik legdallamosabb szám a lemezen, Brent remekel, szigort csak Troy néhány agresszívabb megnyilvánulása hoz a dalba. A refrén felemelő, kell egy kis pihenő a tömény bánattengerben.Ismét egy vendégénekes nóta, ezúttal a nagy példakép, Scott Kelly a Neurosisból segíti ki a srácokat az Aqua Dementiában. A dal kezdeti thrash metálos zúzása utána belassul, és egy (nem véletlenül) Neurosis rokon rész veszi kezdetét Scottal, remek kontrasztot állítva a felgyorsult kezdéssel.
Az utolsó előtti dal, egy majd 14 perces monstrum, a Hearts Alive. Az óceán robaja csak erősíti azt az érzést, amit a Seabeast-ben tapasztalhatunk, tengődni az óceán mélyén, kilátástalanul, reményvesztetten. A dallamos, szinte hullámzó gitárharmóniákat felváltják hamarosan a torzított gitáros részek, egyre közelebb kerülünk a véghez, az egyetlen kiút számunkra Troy, egy kevéske kapaszkodót nyújtva a túléléshez, amikor érkezik Brent és elkezdi lerombolni mindazt, ami még tartja bennünk az életet. De még nem pusztít el teljesen, még nem, azonban már Troy sem segít. Ekkor elkezdjük érezni: elvesztünk. Elvesztünk, de nem haltunk meg!
A záró instrumentális Joseph Merrick egy szomorkás nóta. Joseph Merrick volt az elefántember, az első 3 album záró nótái mind róla szólnak (Remission – Elephant Man, Blood Mountain – Pendelous Skin). A dal tökéletesen megtestesíti a vihar utáni csendet, ahogy a partra vetődve, zihálva fekszünk, örülünk, hogy életben vagyunk, próbáljuk kiheverni a történéseket, ugyanakkor furcsa dolgot kezdünk érezni: ezt az élményt újra és újra át kell élnünk!Ez ilyen kaliberű művet tiszteletlenség lenne valami gagyi artwork-el tönkretenni, szerencsére itt nem történik ilyen, Paul Romano gyönyörű festményei tökéletesen passzolnak ehhez a monumentális csodához. A limitált változat pazar fekete, aranyozott mintás dobozkája már csak hab a tortán.
Egyébként Paul felelős az összes Mastodon album/EP/dvd designért, rendkívül tehetséges művésznek tartom, szerencsére a Crack The Skye borítójáért is ő felel: garantált az igényes külcsín.
A Leviathan az első másodpercétől az utolsóig mestermű, számomra A tökéletes album, kézenfogva a Precambriannal (The Ocean).Mastodon - Leviathan
Blood And Thunder
I Am Ahab
Seabeast
Island
Iron Tusk
Megalodon
Naked Burn
Aqua Dementia
Hearts Alive
Joseph Merrick
Blood And Thunder
I Am Ahab
Seabeast
Island
Iron Tusk
Megalodon
Naked Burn
Aqua Dementia
Hearts Alive
Joseph Merrick
Vendégek:
Blood And Thunder --- Neil Fallon - ének /Clutch/
Aqua Dementia --- Scott Kelly - ének /Neurosis/, Phil Peterson - chello
Joseph Merrick --- Matt Bayles - orgona
Elérhetőségek:
Mastodon
http://myspace.com/mastodon
http://www.mastodonrocks.com
Paul Romano
http://myspace.com/workhardened
http://www.workhardened.com
Értékelés: 10/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése